måndag 4 april 2011

Sverige vs. USA

Jag hörde en grej som riktigt har fastnat i mitt huvud. Skillnaden mellan svenskar och amerikaner.
Som vi alla vet har vi svenskar en obotlig fråga som vi alltid ställer oss själva, gärna med ett uttryck som en borttappad fågelunge.
-"Vem ÄR jag?!"
Den här frågan ställer väl dom allra flesta sig själva. Och som inte nog med det, vi grubblar ihjäl oss hela livet genom att ständigt ställa oss den här riktigt dumma frågan. Visst kan den vara värd att korsa våra sinnen en, eller högst två gånger. Men inte mer än så.
För här kommer amerikanernas frågeställning till sig själva.
-"Vem VILL jag vara?!"
Det här fascineras jag av, istället för att gå ner sig och ständigt fundera på VEM ÄR JAG, försöker dom istället ge dig fan på VEM, dom nu vill vara. Det här är det sundaste jag faktiskt hört.

Och såhär ser jag på det hela, Om du nu ska fråga dig vem du ÄR, så är svaret enkelt.
Gener och celler gjorde dig till den du ÄR. Nu är det upp till dig själv att forma och skapa dig själv.
Det är då den här frågeställningen ska dyka upp anser jag, "vem VILL jag vara?"

Här är några konkreta saker som jag personligen vill vara:
Ödmjuk
Omtänksam
Smart
En bra vän
Rolig
Framgånsrik
Lycklig

Det är nu upp till mig själv att uppnå dom här sakerna, och göra dem till mina egenskaper. Din hjärna är konstruerad som obegränsad, så gör dig inte obegränsad genom att grubbla. Var precis så som du vill vara, och som du anser mänskligt och viktigt. Då tror jag att du kommer hitta ett rikt och lyckligt liv.

Inga kommentarer: