fredag 6 maj 2011

Som sagt..

Ibland fundererar jag också vilken makt vissa människor har över andra. Det där med makt, vad man kan göra av den. Hur man kan manipulera den. Jag har nog ingen erfarenhet av personlig makt, jag undrar lite hur det skulle vara. HUR känns det ha makt över en annan människa? Ärligt, har jag ens makt över mig själv? Haha.
Vi pratade om auktoritet igår, sjukt svårt ord att både säga och stava! I varjefall, vad som var innebörden med detta ord. Den har en slags makt i sig men en BRA makt kom vi fram till. Såhär står det på wikipedia:
Auktoritet, av latin auctoritas, bemyndigande; myndighet, att ingiva respekt, fullmakt eller tillstånd att göra någonting, eller förmåga att driva igenom sin vilja, någon med legitim makt.
Auktoritet är med Webers synsätt en form av makt: makt som grundas på frivillig underkastelse från de åtlydande. Makt som bygger på hot eller våld inbegrep han inte i begreppet. Orsaken till den frivilliga underkastelsen kan vara till exempel ideologiska motiv, känsloband, materiella intressen, men alla ledare söker enligt Weber legitimera sin auktoritet.


annars?

Inga kommentarer: