torsdag 31 mars 2011

Igelkottens elegans

För bara några dagar sedan checkade vi ut från ett hotell, och precis när vi skulle lämna fick jag syn på en liten hylla med typ 30 böcker i. Det var några svenska och kostade 12 kr st. Titta snabbt igenom sortimentet på 5 böcker och beslöt snabbt för att ta Igelkottens elegans. Hallelulja vilket omen det känns nu i efterhand, att jag bara fick syn på den där lilla hyllan. Och kände att ja behövde en bok de sista dagarna. Jag orkar inte gå in på någon handlig då jag känner mig trött just nu, plus att jag aldrig varit någon bra bokrecencent. Ska öva på det någon annan dag.
I varje fall är det den mest fantastiska jag läst. Så jag rekommenderar alla att läsa den. Har redan lånat ut den till mamma och när jag introducerade den för min brorsdotter hade hon hört talas om den, och att det faktiskt finns en film av boken. Hennes gymnasielärare hade pratat om den inför klassen och tänkte kanske visa den någon dag. Film kan vara lika vackert som att läsa böcker ibland. Men ENDÅ kan inte film ge lika mycket för hjärnan eftersom det blir så o-obegränsat. Enligt mig.

Jadå, så det är härligt. Annars känner jag redan för att STÄNGA AV.
Jag saknar innerligt mycket att vara utan mobil, dator, tv, tidningar, och allt som man måste vara uppkopplad och uppdaterad om.
ENDÅ har jag sån inspiration kvar efter resan och måste vara klychig nog att liva upp här i en blogg (hat-ord).

Jag älskar allt som har med klyschor att göra. Varför vet jag inte, men det KAN ha och göra med att jag har sådana grova fördommar. Och som på toppen av isberget så är ironi kopplat med klyschor ennu härligare.

Inom mig provocerar och manipulerar jag ständigt. Framförallt mig själv, nödvändigtvis inte andra, hoppas jag. Och nej, fördommar har jag såklart inte många, försöker ialf hålla dom borta så mycket som möjligt som dom allra flesta vettiga människor.
Samtidigt som mitt ego är ganska stort och då blir det lite som schizofreni tycker jag. Just därför är jag mycket "i mig själv", tycker om att bara vara tyst och ensam och i mina egna tankar, låta timmar gå i streck och jag är bara med mig själv. Precis som Paloma. Absolut inte så intelligent som den karaktären. Men en enstöring.

Inga kommentarer: